Tankekraft

2012-01-04 @ 18:26:46
Hästar
Har inte velat skriva så mycket om problemen med Muska på ett tag men när jag ändå nämnde det så kan jag ju skriva ett ordentligt inlägg, inte minst för mig själv! Sen nåt år har hon varit otroligt svårhanterad från marken, kommer man väl upp i sadeln är hon som en liten ängel och sköter sig hur bra som helst men det är just dom här sakerna som att få upp henne ur hagen som har varit ett problem.
Förra våren fick vi ha träns på henne och vara tre personer för att leda henne upp ur hagen, två som ledde med varsitt grimskaft och en som gick bakom för att putta på. Problemet är inte att få fram henne utan när man kommer till grinden så tvärvänder hon och springer över än.



Nu har jag börjat att arbeta med henne enbart med hjälp av kroppsspråk och "tankekraft". Förut läste jag mycket om NH och höll på mycket med "de sju lekarna", t ex igelkottsleken (flytta för tryck) där man ska tänka nån cm från hästen-hårrem-hud-kött-ben för att inte skapa ett för kraftigt tryck från början och på så sätt få en känsligare häst. Har börjat göra på samma sätt när jag leder henne t ex. Jag har grimskaftet helt löst, så att jag bara håller i det för att det inte ska ligga på marken om ni förstår. Sen ber jag henne med mitt kroppsspråk komma fram till mig, så belönar jag dels så hon förstår att hon gör rätt och dels för att hon ska känna trygghet och samförstånd med mig och vilja komma och följa mig.
Börjar hon sen gå åt något annat håll så tar jag så lite som möjligt i grimskaftet och visar sen ännu tydligare med kroppsspråket att jag vill att hon ska komma till mig (tar något steg bakåt, får en mer avslappnad hållning, sänker huvudet lite och vänder mig lite bort). Sen när hon kommer till mig belönar jag igen och släpper henne eller vänder och går åt det hållet där Krapi står, då har jag vunnit och det är det viktigaste i det här fallet.

Flera jag har pratat med tycker det är helt sjukt att jag är glad över att jag nästan får upp min häst ur hagen, för de flesta ryttare är det en så självklarhet, en vardaglig sak som alla hästar kan.

När jag skrev om mina problem på min förra blogg fick jag en anonym kommentar om att jag borde binda fast henne med en longerlina så hon inte kan vända och sticka och sen ta ett spö och piska henne tills hon går upp och sen kommer hon inte vilja stanna och vägra gå, Vad är det för sjuk metod (!!??)

Jag är i alla fall jättenöjd över hur långt vi har kommit på bara några dagar, hon har inte försökt vända bort en ända gång och har blivit mycket lättare i övrig hantering också, funderar på att rida henne någon dag och se om det är skillnad när man sitter på också.

Tjock och nöjd

Långt inlägg, förstår om ni inte orkar läsa men detta inlägget är somsagt mest till mig själv.

Kommentarer
Janina
2012-01-04 @ 20:46:38

Jag säger dig bara att så envis och sååå mycket tid du har lagt ner på Muska (och Krapi!) är det nästan ingen som gör! och du borde få grymt mycket beröm för att du inte har gett upp! Du är jätteduktig som fortsätter fast det går käpp rakt åt helvet ibland! Om alla som hade häst var lika envisa, bestämda med vad de vill och la ner så mycket tid på att lösa problemem som du gör så skulle alla hästar vara super fina! :D

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst från http://lizzylover.blogg.se/
2012-01-05 @ 00:05:50

Svar. Okej, men en är ju bättre än ingen :)

Tack detsamma :D

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2012-01-08 @ 11:41:54

men förbanna va söt ponni!

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2012-01-08 @ 12:15:02

metoden som du hade fått i en kommentar verkade ju helt sjuk.. så gör man ju inte :s

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2012-01-12 @ 18:57:52

mindre hage tills du lärt dig att få fast henne? Tror inte hon lider av att stå i en rasthage i några veckor, och då har hon heller ingenstans att fly.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Namn:

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar: